Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Veckans tema är:

Publicerad 2011-03-16 20:47:33 i Foto

Temat denna vecka hos Veckan Hus är betong. Lite svårt att komma på nåt hus som
är byggt i betong sådär på rak arm men med lite letande så hittade jag några hus.



Först är polishuset i Kalmar där dem kombinerat betong med trä. Runt hela
bygget har gjort bilder i väggen (lilla bilden) föreställande trädstammar.


Sen ett annat hus som inte ser så snyggt ut utvändigt enligt mig.


Sådana här betong"klumpar" fungerar väl som nån slags avskiljare mellan utrymmena där bilar får köra och de där inga motorfordon får köra. Återfinns på några ställen i stan.


Sist ut i detta inlägg är bilden på Lantmännens byggnad i hamnen (den stora byggnaden). Den lilla byggnaden är också i betong men där vet jag inte säkert om det tillhör Lantmännen eller inte.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-03-17 13:29:32

Polishuset - så kreativt med dessa bilder, trodde först det var ett fönster med speglingar.

Det är lite tråkigt att nutida arkitekter och det allmänna kostnadsläget gör att man bara använder sig att platta betongelement och inte utnyttjar det formbara materialet bättre.

Silos är ett typexempel på betongbyggnader man lägger märke till, men det finns ju så många fler.

Tack för ditt bidrag

Postat av: Mona

Publicerad 2011-03-19 22:40:21

Jag kan inte påstå att jag tycker att polishuset i Kalmar är vackert. Men det är klart, om man studerar det närmare så kanske man kan hitta fina detaljer. Bilderna med trädstammarna tycker jag är fina. Huset på andra bilden är förskräckligt. Silos är väl exempel på byggnader där betong är ett bra, men fortfarande fult, byggnadsmaterial.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-03-20 22:42:00

Men jisses, huset på andra bilden ser helt osannolikt ut! Ser ut som om man liksom har bytt fasadmaterial på ett gammal fint hus! Konstigt.



Och polishuset, ja det ser väl ut så där för att var skrämmande? Men vi som har normala ärenden dit, ska vi också bli skrämda?



Bra exempel du visar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela