Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Veckans tema är:

Publicerad 2011-02-08 13:21:09 i Foto

Temat denna vecka hos Veckans hus är dörrhandtag. Inte vilka som helst, utan det ska vara det
lite ovanligare slaget. På min vandring genom ett av Kalmars lite äldre kvarter hittade jag ett
flertal olika varianter, som satt på privatägda dörrar.
Mina bidrag är dessa som följer:










Sist men inte minst ett dörrhandtag som sitter på ett kulturarvsskyddat hus,
nämligen Villa Hertha som uppfördes 1925 för ryttmästaren Birger jeansson och
hustrun Hertha. Ritade huset gjorde arkitekt Carl Bergsten i 1920-talsklassicism,
står det på informationsplattan som är uppsatt på huset till vänster om dörren.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-02-08 16:40:31

Hej och välkommen in till Veckans hus !

Kul att du hittat så många spännande dörrhandtag. Vet du att Carl Bergsten var en Norrköpings-arkitekt, världsberömd i hela stan.

Här finns många hus ritade av honom.

Handtaget på ditt foto nr 3 ser väldigt spännande ut.

Tack för ditt bidrag.

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2011-02-11 23:41:08

En mängd fina handtag. Det finns ett stort kulturarv runt om i landet, som vi ofta bara går förbi. Ha dé!

Postat av: Anni

Publicerad 2011-02-17 19:33:18

Så många fina handtag du funnit! Det på tredje bilden ser spännande ut, vrider man runt hela för att öppna?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela