Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Veckans tema är:

Publicerad 2011-02-15 15:11:30 i Foto

Temat denna gång hos Veckans Hus är Teater.
Och här i Kalmar har vi några teaterscener, både inomhus och utomhus.
Bland andra finns mina bidrag denna vecka.



Kalmar Teater som är ritad av arkitekten Bror Carl Malmberg och invigdes 1863 och har
bland annat varit biograf, hotell, danssalong och också cirkus med levande hästar.





Bationen Johannes Rex, en del av den bit stadsmur som fortfarande finns bevarat.
Användes ursprungligen som en del av försvarsmuren på 1600-1700-talen.

På 1900-talet fanns här en lekplats som kallades "Barnkammaren" och nu står
här en scen då det spelas sommarteater här.

 

Kommentarer

Postat av: Leena

Publicerad 2011-02-15 20:39:07

Maffig byggnad! Egentligen är det lite synd om alla fina byggnader att de ska fotas nu när det är så blekt runtom - ofta är ju själva byggnaderna ljusa och fina så lite grönska skulle passa bra.

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-02-16 12:03:14

Kul att du gett dig ut och fotat nytt. I Veckans hus är ju arkivfoton tillåtna.

Jag har bara besökt Kalmar ett fåtal gånger och skall göra en tur till försommaren, bl a vill jag se det nya konstmuseet.

Kul att så här via dig få tips på vad som finns att se.

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2011-02-17 09:46:35

Den teatern har jag inte sett, även om jag varit en del i Kalmar. Kul. Utomhusscenen har jag däremot upplevt. Ha dé!

Postat av: Anni

Publicerad 2011-02-17 19:35:35

Cirkus med levande hästar inomhus - det låter häftigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela