Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Visste du detta om jorden?

Publicerad 2010-01-16 16:14:42 i Allmänt

*147 grader är spannet från den högsta till den lägsta uppmätta temperaturen
 -den högsta: 57,8 grader C i Al´Aziziyah, Libyen
 -och den lägsta: -89,2 grader C vid Vostokstationen i Antarktis
*På 1 timme tar jorden emot mer energi från solen än vad vi producerar från
 kol, olja och gas på ett helt år.
*Månen skapar ju starka tidvattenkrafter på jorden som vi alla vet. Bland det mest extrema
 fallen är Fundybukten på Kanadas östkust där skillnaden mellan ebb och flod är hela 16 meter.
*Över 650 språk talar befolkningen på ön Nya Guinea -det är rekord i språktäthet.
*6200 m2 skog, 7200 m2 lantbruksjord och 54000 m2 hav skulle varje invånare på
 jorden förfoga över om allt var jämnt fördelat.
*Jordens mittpunkt ligger 6378 km under ytan räknat från ekvatorn. En teoretisk
 resa med flygplan skulle ta minst 8 timmar.
*Den argentinska staden Buenos Aires har världens bredaste väg, Avenida 9 de Julio,
 uppkallad efter landets självstänighetsdag den 9 juli 1816. Gatan har sex filer åt vardera hållet.
Källa: Illustrerad Vetenskap nr 17/2009.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela