Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Skillnaden mellan skulptur och staty

Publicerad 2009-10-19 19:38:38 i Allmänt

skulptu´r, bildhuggarkonst, framställning i tredimensionell form av ett föremål i ett material som formats i estetisk syfte. Skulptur kan utföras i relief eller som friskulptur som står fritt i rummet, t.ex. statyer och byster. Skulpturer som modellerats i material som lera eller vax överförs som regel till gips innan de gjuts i metall eller överförs till sten eller trä genom huggning; skulptur kan också huggas direkt i trä eller sten. Med 1900-talets moderna konst kom skulptur att innefatta en vid kategori konstföremål utförda i mycket skiftande material, såsom plast, betong, asfalt och även metallskrot som svetsas till s.k. skrotskulptur. Gränserna mellan skulptur och andra konstarter har luckrats upp; i t.ex. jordkonst och installationer ingår ofta element av skulptur.

staty´, skulptur av stående eller ridande mänsklig gestalt. Statyer förekom under hela antiken och blev vanliga i senare västerländsk konst, främst för framställningar av betydande offentliga personer som monarker eller fältherrar
.

Undrar om man inte bara kan säga att det egentligen är samma sak.
För det är ju det det är. Tycker i alla fall jag efter mitt förstånd...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela