Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Visste du att...

Publicerad 2009-11-11 10:29:16 i Allmänt

I Illustrerad Vetenskap nr 15 2009 står det om kroppen i siffror.
Mycket intressant läsning skulle jag vilja säga. Visste du till exempel att:
*Över 60 muskler i arm, handled och hand samarbetar när vi skriver.
*Helt utvecklade har lungornas buktiga yta en areal på 80kvadratmeter-ca en halv tennisbana.
*En kvadratcentimeter hud under armhålorna kan hysa upp till 500 miljoner bakterier.
*60 sekunder tar det för en blodcell att ta ett varv runt hela kroppen.
*Hjärnan utgör bara 2% av kroppsvikten, men tar emot 20% av blodförsörjningen.
*2 500 000 000 gånger har vårt hjärta slagit när vi fyller 70 år.

Och inte bara det om kroppen.
Det står också ett reportage om universum också:
1 gåta och 3 teorier om hur det bildades.
Det är också ett reportage om att nya experiment tar oss nämre målet om tankeläsning.
Och så en bra nyhet:
en av cancercellers farligastegenskaper är att den kan sprida sig. Nu har 
forskarna hittat cancercellers ömma punkt: genen bakom hur cancern kan sprida sig. Nu återstår
bara att utveckla den medicin som behövs för att kunna blockera denna gen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela