Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Om författare och annat

Publicerad 2009-03-25 18:18:48 i Allmänt

-Det går rätt bra för svenska författare utomlands just nu.
Fast han är död så låg Stieg Larsson rätt bra till som tvåa och Henning Mankell på en elfteplats förra året.
-Tysk litteratur har fått ett uppsving: Tyskland är just nu världens tredje största bokproducent och många svenska författare har gjort succe bland läsarna där. Men bland svenskarna är intresset svalt för tysk litteratur.
-Och så om ett rekord: om att lämna tillbaks en bok till biblioteket. Rekordet ligger just nu på 37 år påatt lämna tillbaks boken Människans befrielse.
-Punktskrift tas bort från talboksomslag för att spara pengar och därmed kunna utöka antalet titlar, enligt Talboks- och punktskriftsbiblioteket, TPB. Därmed läggs ansvaret på att märka talböcker med punktskrift över på de enskilda biblioteken.
-Och Lund kan bli först med att försöka ha ett bibliotek utan bibliotikarier, och detta för att kunna utöka öppettiderna. Ett försök i Danmark med detta har tydligen gått bra eftersom det är lovande.

(Källa: bif nr 1, 2009)

Angående det näst sista så är det ju synd om de synskadade eftersom det blir svårare för dom att hitta böcker dom vill lyssna på. Å andra sidan är det ju bra att utbudet blir större, men det ska ju inte gå ut över tillgängligheten...

Angående det där sista vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det om det blir verklighet i Sverige. Jag undrar hur det kommer att gå för biblioteken då om man ser till hur det kommer gå för lokalerna om det inte finns personal på plats....? Givetvis skulle det vara kameraövervakat men det är inte samma sak som om att det är personal på plats....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela