Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Manligt och kvinnligt

Publicerad 2009-03-01 17:06:17 i Allmänt

Jag har länge (i typ åratal!) gått och irriterat mig överatt allt ska vara så förbannat uppdelat i manligt och kvinnligt. Nu ska jag citera Anna Larsson (red.chef Amelia) från en kolumn i SvD från fredagen den 2 maj 2008 där hon uttrycte sig om detta väldigt bra, tycker jag:
"Själv tycker jag att vuxenvärlden har ett gigantiskt asnvar för vårt jättelika misslyckande.
Vi har pratat vitt och brett i många år nu om våra förändrade värderingar och vår nya,  jämlika syn på flickor och pojkar. Men i praktiken har vi bara fortsatt att reproducera samma gamla ruttna feodala kvinnosyn generation efter generation. Som om kvinnor inte var människor som alla andra, utan en specifik ras som bär sitt människovärde mellan benen, och måste försvara det till varje pris.
Cut the crap! Se människan! Det är dags att sluta med tramset om manligt och kvinnligt."

För enligt mej är indelningen i kvinnligt och manligt bara nåt att förtrycka kvinnor och ge oss mindre värde för att vi inte har kuk.
Och att vi kvinnor, en större del av hopen kvinnor  iallafall, så mycket älskar att verkligen upprätthålla detta med vad smink heter och i onödiga massor, och allt detta med modeshower med vad det är som är idag: Allt skapades ju bara för en enda anledning - att kvinnor skulle behaga männen (som tänkte mer med kuken än annat) till varje pris.
Visst, jag använder smink.
Men det är varken för mycket, för ofta eller för andras skull.
Hur ofta har jag smink på mig? Ett fåtal gånger per månad, och vissa månader typ inget alls.
Men man måste börja inse saker för att värdera och analysera hur och varför man gör saker och ting!! Hur många sminkar sig, till exempel, för sin egen skull??  Inte många skulle jag tro...
Och så länge folk bara gör saker för andra så kommer ingen att vara lycklig.
Mera egotrippat samhälle, tack!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela