Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Lönesänkning

Publicerad 2009-03-11 13:22:54 i Allmänt

Den 3 mars läste jag i Metro om If Metalls och Teknikföretagens uppgörelse om att arbetarna kan få gå ner i tid (och därmed få sänkt lön) med ca 20 procent. Bredvid artikeln stod det om några personer som frågats om de kunde tänka sig att gå ner i lön för att rädda jobbet. Svaret var överlag unisont ja, för annars blir man arbetslös.

Dom svaren stör mig som in i helvete.
När det är kristider så kan man inte gå ner i arbetstid för att rädda jobbet. Det funkar inte så. Tillhör man gruppen som kommer att förlora arbete så kan man inte resonera att "går jag ner i lön alt. arbetstid och lön så behåller jag jobbet". För dom förlorar det ändå.
Fy fan va det är synd om dom personerna, för dom har inte förstått hur jobb och samhälle fungerar.
När det blir kristider så varslas folk och folk får gå oavsett om man går ner i lön eller inte. Hur svårt är det att fatta detta så enkla resonemang????

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela