Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Lite tankar om dagens samhälle...

Publicerad 2009-04-20 13:28:40 i Allmänt

-2007 var den genomsnittliga lunchpausen i Sverige 36 minuter, enligt en undersökning genomförd på uppdrag av Lunchfrämjandet.
-Forskare på Sahlgrenska akademin jämförde 1000 svenskars och 1000 fransmäns lunchvanor och drog slutsatsen att den snabba svenska lunchen medför en kraftig blodsockerstegring, insulinfrisättning, och utsöndring avstresshormoner. Detta påverkar ämnesomsättningen och kan enligt forskarna utgöra en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar.
-Samtidigt som tiden att äta på arbetsplatserna är nedskurna till ett minimum så vill folk ha kortare lunch för att de prioriterar mer tid hemma än väl tilltagna matpauser.

Det är lustigt i dagens samhälle att allt ska vara så jävla paradoxalt. Som sista punkten: trenden vad gällande matlagning är att det är jätteintressant med avancerad och tidskrävande matlagning.
Mat behöver alla, men som allt annat så behöver man inte överdriva allt. Ta lite gammal vanlig och hederlig husmanskost för det mesta ((och bara det tar inte alltid lång tid!!!)) och så kan man ta enklare mat eller snabbmat ibland.
Eller som dom gjorde i Usa i nåt tv-program jag såg för ett bra tag sen: mamman gav ungen (som var i 1-årsåldern eller strax därunder) en hamburgare. Alltsom oftast. Överdrift: Javisst! Men bara för att visa att det finns olika sätt att se på vad man ska stoppa i sig i dag.

Eller som Dag Rasmussen sagt: Vi är vår historia och förmedlar denna i våra känslor tankar och handlingar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela