Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Veckans tema är:

Publicerad 2011-03-08 16:49:45 i Foto

Temat denna vecka i Veckans Hus är ankarslut eller ankarjärnslut som det också kallas. Och här i Kalmar finns det en del hus med detta inslag i fasaden. Lite fakta om vad det är är ju kanske inte helt fel.

Ankarjärn är en anordning i en byggnad som håller ihop olika delar genom ett inlagt järn. Ankarjärn är den metallstång som förankras i fasaden med hjälp av ett ankarslut.
Ankarslut eller ankarjärnslut, är den byggnadsdel som förankrar järnet i murverket och därigenom tar upp och fördelar dragkrafterna från ankarjärnet. På äldre byggnader är ankarsluten ofta synliga och därför dekorativt utformade. Här på Wikipedia kan man läsa mer om man vill.

Men så åter till mitt bidrag i bildskörden denna vecka:


Först ut är rådhuset som uppfördes 168416-90 och byggt i den holländska stil som utmärker många av borgarhusen i staden.


Här är det Rosenlundska huset där källaren började byggas 1651 och resten av huset byggdes 1654-1658.


Här är en del av gamla stadsmuren som fortfarande finns kvar och som uppfördes som försvar på den tiden då det begav sig på 1600-talet.


Här är ett hus rådmannen Joen Sylvester lät uppföra i slutet av 1650-talet.

Här nedan följer ett antal hu där jag inte hittat nån information om husen, men där dom ändå har ankarslut.






Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-03-08 20:05:13

Kalmar är ju en stad med historia och många fina stenhus. som du själv skriver är många från 1600talet, men dina två sista foton ser ut att vara äldre. Visst är det en ganska fascinerande detalj på ett hus - att det kan berätta så mycket.

Tack för fina exempel på ankarslut.

Postat av: Mona

Publicerad 2011-03-09 23:19:41

Jag har inte lyckats hitta något hus i Göteborg med så många ankarslut på ett och samma. Men det ser verkligen dekorativt ut. Gillar speciellt ankarlsluten på den gamla stadsmuren.

Postat av: Anni

Publicerad 2011-03-10 09:12:45

Fantastiskt! Jag inser just att jag knappt varit i Kalmar, så många vackra hus du har att bjuda på där! Holländsk stil säger du, väldigt spännande! Kanske dags för en liten tur runt i landet...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela