Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Mycket foto och några dikter ramlar in lite då och då.

Veckans tema är:

Publicerad 2011-03-26 11:41:59 i Foto

Denna vecka är temat hos Veckans Hus blindfönster. Ett fönster som som på något vis började byggas eller hade byggts men som senare sattes igen eller ett målat fönster.



Blindfönster på Kalmar Domkyrka, som började byggas 1660 och var färdig 1703.



Blindfönster på byggnaden som kallas Ångkvarnen, vars historia börjar 1847 då en ångkvarn startades i kvarteret av ett konsortium på 4 företagare. Senare utvidgades rörelsen till fler byggnader i kvarteret. 1981 köpte Kalmar Kommun byggnaden och rustade upp ångkvarnen. Idag huserar Kalmarsalen, länsmuseum och socialförvaltning i de olika delarna av byggnaden.



Olika byggnader med så kallade blindfönster. På bilden i mitten är det målade blindfönster.

Kommentarer

Postat av: Hedwig

Publicerad 2011-03-26 22:18:15

Kul att få se så mycket från Kalmar, har varit där två gånger och inte hunnit se så mycket. Ångkvarnen, bra att man tagit varit på huset och använder det för nutida behov. Men var det verkligen nödvändigt att sätta igen så många fönster. De tre små fotona visar hur man på ett snyggt sätt bibehållit fönstren även om de inte finns. Tack

Postat av: Anni

Publicerad 2011-03-27 13:38:53

Ja men titta! Där fanns ju en hel del utmärkta exempel! Vilken bra blandning!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rödhåringen

En gó och glá snusmumrik som är lite som hon själv vill. En lite kaxig idiot som älskar musik men som inte tror på kärlek!! I min lilla blogg skriver jag om lite allt möjligt. Alla bilder och dikter är, om inget annat anges, tagna och skrivna av mig!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela